Digitaliseringsinitiativet: Enklare myndighetshandlingar för privatpersoner

Home » Webbhotellsbloggen » Digitaliseringsinitiativet: Enklare myndighetshandlingar för privatpersoner

Digitaliseringen har förändrat vårt samhälle i grunden, och Sverige är inget undantag. Men trots att vi idag kan göra mycket direkt via våra datorer och mobiltelefoner, finns det fortsatt ärenden som kan vara klurigare än andra. Digitaliseringsinitiativet syftar till att göra vardagen enklare för privatpersoner genom att erbjuda tjänster som underlättar administrativa processer. I denna artikel kommer vi därför gå vi igenom några av de tjänster som ingår i initiativet och diskutera fördelarna med att använda dem.

Huvudtjänster inom Digitaliseringsinitiativet

Digitaliseringsinitiativets målsättning är att förenkla vardagen för privatpersoner genom att tillhandahålla diverse myndighetshandlingar genom en smidig och förenklad process. I stället för att vända sig till flera olika myndigheter, kan privatpersoner genom initiativets tjänster snabbt skicka in ansökningar inom olika områden. Dessa inkluderar hindersprövning, skilsmässa, utdrag ur belastningsregistret samt utträde ur Svenska kyrkan. Vi kikar närmare på de olika områdena nedan.

  • Hindersprövning
    Innan två personer ska gifta sig, krävs det att man genomgår en lagstadgad undersökning – hindersprövning. Det vill säga, att man kontrollerar att det inte finns några hinder för personerna att ingå äktenskap. Till exempel att den ena personen redan är gift, att man är släkt eller att någon (eller båda) är minderåriga.

    Genom att använda sig av Digitaliseringsinitiativet kan privatpersoner få tillgång till rätt sorts blanketter som skickas hem för signering.
  • Skilsmässa
    Det går även att ansöka om skilsmässa online via initiativet. Tjänsten har förenklat processen där de upprättar de nödvändiga handlingarna som skickas hem till den som ansöker. Beroende på livssituation, finns tre olika val att göra – överens utan barn, överens med barn och ej överens.
  • Utdrag ur belastningsregistret
    Att ansöka om utdrag ur belastningsregistret har också förenklats genom Digitaliseringsinitiativet. Genom att erbjuda en digital tjänst kan individer snabbt och enkelt få tillgång till sitt registerutdrag, vilket kan vara användbart vid jobbansökningar eller andra situationer där sådan information krävs.
  • Utträde ur Svenska kyrkan
    För de som önskar lämna Svenska kyrkan har Digitaliseringsinitiativet skapat en enkel och smidig process. Individer kan nu ansöka om utträde online, genom att fylla i sitt personnummer, telefonnummer och e-post via tjänsten.

Fördelar med Digitaliseringsinitiativet

Att använda sig av en tjänst som Digitaliseringsinitiativet kan göra de administrativa processerna mycket snabbare och effektivare, då man själv inte behöver leta fram rätt blanketter för sitt ärende. Dessutom går det att spara tid och minska risken för misstag som kan uppstå i pappersbaserade processer. Tjänsten gör det också enkelt att komma åt de dokument som behövs genom god användarvänlighet och tydlighet, som gör att personer med begränsad teknisk kunskap enkelt kan använda tjänsterna.

Digitaliseringsinitiativet bluff

Trots fördelarna med tjänsten, finns även en rad nackdelar. Speciellt när man läser om företaget på webben. Användare på omdömessajten Trustpilot har nämnt att de känner sig lurade på pengar, och att de inte fått den hjälp de hoppat på. Detta eftersom ansökningar om bland annat hindersprövning, utdrag från belastningsregistret samt utträde ur Svenska kyrkan är helt kostnadsfria om de görs direkt hos berörd myndighet eller samfund. Den enda blankett som kostar är ansökan om skilsmässa, där kostnaden är 900 kronor.

Använder man sig av domänen Digitaliseringsinitiativet varierar kostnaderna för de olika tjänsterna mellan 119 – 895 kronor. Därtill är det enbart blanketterna som skickas, och varje person måste därefter skicka in den valda ansökan själv.

Självklart kan detta underlätta för den som har svårt att hitta rätt blankett för sitt ärende. Dock erbjuder många myndigheter digitala ansökningar, där privatpersoner enkelt kan logga in med sin e-legitimation, utan att ge ut känslig information hos en tredje part.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *