Var jobben finns någonstans är en viktig faktor för många blivande studenter som ska välja utbildning. Då marknadsföring växer sig allt bredare, och fler företag upptäcker vikten av det, finns ett stort urval av jobb i branschen.
Funderar du över vilken utbildning som passar dig och som kan resultera i goda jobbmöjligheter? Eller kanske är du en nyexaminerad student som är på jakt efter ditt första heltidsjobb? Oavsett vilket finns anledning att blicka åt marknadsföringens håll, där det i dag finns många tjänster att välja bland.
Marknadsföring och extern kommunikation är en viktig del av nästan alla företag. Särskilt i denna tid, då konkurrensen om kundernas uppmärksamhet intensifierats i och med de digitala kanalerna.
I dag finns många metoder för att nå ut genom bruset. Allt från sociala medier-strategier till sökmotoroptimering. Företag satsar olika hårt på olika metoder, men en sak som är genomgående viktigt i all extern kommunikation är Cro. Något som allt fler företag börjat upptäcka.
Vad är CRO?
CRO står för Conversion Rate Optimization. Ofta blir begreppet enklare att förstå när det översätts till svenska, där det kallas konverteringsoptimering. Denna del av marknadsföring handlar om att få så många som möjligt att göra en konvertering, det vill säga en handling.
Till exempel satsar många företag på högkvalitativt innehåll på sin hemsida, för att locka till sig besökare. Men för att läsarna ska förvandlas till betalade kunder krävs konverteringsoptimering. Detta kan exempelvis uppnås genom att optimera text eller layout.
Många som jobbar med digital marknadsföring generellt, textbearbetning eller grafisk design besitter viss kunskap inom CRO. Men det finns också de tjänster där huvudsakligt fokus ligger på att analysera och optimera företagets innehåll för att uppnå fler konverteringar. Dessa tjänster kallas vanligtvis för ”CRO-ansvarig” eller den mer internationellt gångbara titeln ”CRO manager”.
Hård konkurrens om jobben – på både kort och lång sikt
I dag är många lockade av att ge sig in i marknadsförings- och kommunikationsbranschen. En av anledningarna kan vara att det här finns en stor bredd på tjänsterna. Informatör, webbredaktör och copywriter, till exempel, ingår alla i kategorin kommunikatörer.
Men trots bredden råder det relativt stor konkurrens om jobben. Arbetsförmedlingen har tidigare publicerat sin vägledningstjänst Hitta yrkesprognoser, där de ger en bild av hur jobbmöjligheterna ser ut i olika branscher.
I tjänsten menar man att marknadsföring tillhör en av de jobbkategorier där chanserna till jobb är små till medelstora. Arbetsförmedlingen blickar även framåt i tiden, till år 2026. Då antas yrken inom marknadsföring tillhöra ett av områden där konkurrensen är som allra tuffast.
Utbildningar som leder till jobb i branschen
Med en akademisk utbildning förbättras chanserna att få ett jobb inom kommunikation och marknadsföring. Ett av de program som tydligast riktar in sig mot dessa jobb är det media- och kommunikationsvetenskapliga programmet. Men inom dessa yrken finns även många personer med utbildning och bakgrund inom journalistik, samhällsvetenskap och till och med juridik.
Även om man kanske inte lyckas landa ett varaktigt drömjobb direkt efter sin utbildning finns goda chanser att få in en fot på marknaden relativt snabbt. Detta menar Ida Inga, professionsanalytiker på Akavia, och syftar till att det är vanligt med tidsbegränsade anställningar såsom ett föräldravikariat eller projektanställning.
Som nyexaminerad marknadsförare eller kommunikatör gäller det att ha ett öppet sinne, och att inte bli stressad. I en digital tid som denna kommer extern kommunikation sannolikt vara högaktuellt hos de flesta företag i en lång tid framöver.